Vanliga frågor / FAQ

Att vara kund

Hur blir jag kund?

Är du intresserad av att bli kund hos oss kan du kontakta oss via mejl, telefon eller boka en provstädning direkt på vår hemsida. Vi börjar alltid med en provstädning, så att du som kund kan känna dig trygg på att vi kan utföra de tjänster vi lovar. Om du är nöjd med tjänsten kan du välja att boka en tid för den återkommande hemstädningen. Vår städhjälp har ingen bindningstid och sägs upp på bara en månad.

Hur fort kan vi komma igång med tjänsten?

Vi börjar alltid med att boka in en provstädning innan vi går vidare. Efter provstädningen får du i lugn och ro utvärdera vår tjänst, och får samtidigt reda på hur många timmar det tar att städa hemma hos dig. Är du nöjda med vår tjänst bokar vi en tid för din återkommande hemstädning.

Vad är en provstädning?

Innan vi börjar med återkommande hemstädning hemma hos dig, vill vi alltid göra en provstädning innan. Denna städning är till för att du som kund ska kunna utvärdera vår tjänst till ett reducerat pris, samt att vi ska få tillfälle att räkna på hur lång tid städningen tar att utföra. Vi utför provstädningen på samma sätt som vi kommer göra under den återkommande städningen.

Vad ska jag tänka på innan varje städning?

För att vi ska kunna städa effektivt, ber vi dig skapa så mycket fria ytor som möjligt. Tänk på att alltid ha städutrustningen lättillgänglig och att mellan varje städtillfälle tvätta microfiberdukarna i 60°C, utan sköljmedel. Microfiberdukarna ska inte torktumlas.

Är det alltid samma person som kommer och städar?

Vi strävar efter att du som kund alltid ska ha samma person som städar hemma hos dig. Vid semester eller sjukdom kommer ni att få en vikarie, som självklart genomgått samma utbildning och har samma erfarenhet som övrig personal. Vi kommer i sådant fall att meddela er i förväg.

Vad gör jag om jag inte är nöjd med tjänsten?

Vi har nöjd-kund-garanti på våra städtjänster. Kontakta oss inom 24 timmar efter att vi utfört tjänsten, så åtgärdar vi felet så fort som möjligt.

Hur gör jag för att avboka/boka om en tid?

För att avboka eller boka om en tid behöver du meddela oss senast 3 arbetsdagar innan städtillfället. Av- och ombokningar som sker efter det debiteras fullt pris, utan möjlighet till avdrag för RUT.

Säkerhet

Hur arbetar ni med säkerhet?

Innan vi anställer begär vi alltid ut ett utdrag från polisens belastningsregister. All vår personal skriver under sekretessavtal i samband med anställning. Självklart har vi noggranna rutiner när det kommer till nyckelhantering, larmkoder och övriga personliga uppgifter.

Vad händer om personalen gör sig illa?

Vår personal är fullt försäkrad under arbetstid samt under resa till och från arbetet. Skulle en olycka inträffa, tar vår försäkring hand om det. Skulle städaren därefter behöva var sjukskriven ett tag, så får ni under den tiden en vikarie.

Vad händer om något går sönder hemma hos mig?

Vi är fullt försäkrade och täcker eventuella skador som uppstår i samband med städningen hos er. På plats gör städaren en skadeanmälan som skickas till kontoret. Därefter blir du kontaktad av din kontaktperson, som ser till att lösa problemet i samråd med dig.

Betalning

Hur fungerar RUT-avdrag?

Vi sköter administrationen av ditt RUT-avdrag med skatteverket. Det innebär att vi enbart fakturerar 50% av arbetskostnaden till dig, och begär sedan ut resterande del från skatteverket. Observera att det är ditt ansvar att du beviljas RUT-avdrag. I de fall då skatteverket nekar dig rätten till avdrag för RUT, skickas en faktura till dig med motsvarande belopp.

Information om RUT-avdrag
Maxbeloppet för RUT-avdraget för personer mellan 18-64 år är 25 000kr per år. För personer över 65 år är maxbeloppet 50 000kr per år. RUT-avdraget kan kombineras inom hushållet, för att nå ett högre totalbelopp. T.ex. kan två personer i ett hushåll i åldern 18-64 år nå ett maxtak på 50 000kr per år.

Hur betalar jag?

Vi fakturerar dig månadsvis efter utförd hemstädning. Fakturan skickas via e-mail, men kan mot en kostnad även skickas brevledes. Betalningen skall vara oss tillhanda senast 20 dagar efter fakturadatum.